Op een tropisch eiland... - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Roel Jong - WaarBenJij.nu Op een tropisch eiland... - Reisverslag uit Nuku'alofa, Tonga van Roel Jong - WaarBenJij.nu

Op een tropisch eiland...

Door: Roel

Blijf op de hoogte en volg Roel

19 Januari 2010 | Tonga, Nuku'alofa

Hey mensen,

Voor de wat oudere generatie onder ons, die kennen vast nog wel Kinderen voor Kinderen. Een van hun grootste hits was toch wel "Op een onbewoond eiland". Voor de mensen die het niet kennen, hier is een link op YouTube http://www.youtube.com/watch?v=7VqqLWWKth0&feature=related. De tekst is te vinden op http://songteksten.net/lyric/566/11948/kinderen-voor-kinderen/op-een-onbewoond-eiland.html. In ieder geval, ik heb hier even mijn eigen versie van gemaakt.

Op een tropisch eiland
Loopt niemand voor je neus
Ja je voelt je er blij want
Lekker leven is de leus
Geen pietsie pech want je hoeft er niets
Rijd er niet met je fiets
Ligt op je luie harde wiets
Drinkt met je borst ontbloot
Melk uit een kokosnoot
Je wordt vanzelf rood
Op een tropisch eiland
Zijn alle dagen fijn
Op een tropisch eiland
Zou ik slechts een weekje willen zijn

Dit omschrijft ongeveer mijn belevenissen van de afgelopen dagen. Nadat ik vorige keer nog in Samoa zat, ben ik nu veilig en wel in Tonga waar ik alweer aan het einde van mijn reis door Tonga ga komen ongeveer. Dat betekent dat ik alweer richting Nieuw-Zeeland ga waar wat meer bewoonde wereld is, allicht wat meer westerse wereld. Dat zal in ieder geval wel even wennen zijn. Zover is het nog niet, eerst nog een paar dagen heerlijk relaxen hier op Tonga. Op het eiland verblijf ik in een strandhuis samen met een persoon die ik in Samoa heb ontmoet.

Betreffende temperatuur is het hier al beter te doen, het is minder klam dan in Samoa dus het is hier goed te doen om op het strand te liggen en te relaxen. Dat is zo ook ongeveer het enige wat hier te doen is. De stad waar ik nu mij zelf begeef is ongeveer 30 minuten vanaf het resort en met een bus die niet echt volgens een schema rijd ga je ook niet elke dag naar de stad, maar ook in de stad is niet zoveel te beleven. De leukste plaats is hier een gezellig cafe en de plaatselijke markt. Dan heb je het toch wel zo een beetje gehad. Vorige week vrijdag zijn we naar een dinnershow geweest. Dat houdt in dat er een goed buffet is met echt vers varkensvlees. Dat is dus niet vlees zoals je in de supermarkt koopt, maar wat rechtstreeks van het varken afgesneden wordt welke een paar minuten daarvoor nog boven het spit hing en misschien een paar uur daarvoor nog rondliep door de stad, want dat zie je behoorlijk vaak. Rondlopend wild zoals varkens en loslopende honden. De show was erg gaaf, we waren met zijn vieren. Een Engelse jongen die ik in Samoa heb leren kennen en opdezelfde vlucht zat als ik en een koppel uit Nieuw-Zeeland. Dat was een goed avondje uit met een zeer goede show en zeer goed eten.

Om toch ook wat van het eiland te zien, hebben we een auto gehuurd (die heel goedkoop was en dat was te merken) waarmee we het eiland doorkruist hebben. Binnen een dag kan je hier rondrijden en alles bekijken wat er zo ongeveer te zien is. Onderweg een paar grote vleermuizen gezien en mooie grotten. Daarnaast vele mooie stranden en ook het strand waar wij aan verblijven is erg goed te doen. Gisteren een bezoek gebracht aan een van de vele andere eilanden die het Koningrijk van Tonga rijk is. Daar was echter niet eens een weg om rond te rijden, volgens mij kan je alleen rondlopen daar over het strand. Dat hebben we wel geprobeerd maar het lukte toch niet, want op een gegeven moment konden we niet verder.

Voor de rest van de dagen is het vooral lekker relaxen en niets doen. Dat is zo ongeveer het idee van de eilanden hier in de stille oceaan. Daarom eindigt mijn versie ook met de tekst; "Daar zou ik slechts een weekje willen zijn" Want nu mijn week hier voorbij is en de twee weken van tropische eilanden (Samoa en Tonga) aan zijn einde komen, kijk ik toch wel weer uit naar een ander land waar het wel iets cooler is. Mijn plannen voor Nieuw-Zeeland zijn vooral ook weer relaxen en het eiland doorkruisen, hoe ik dat ga doen, weet ik nog niet. Maar ongetwijfeld ga ik daar een goede manier voor vinden. :) In ieder geval heb ik mijn hostel gereserveerd en ga ik daar proberen wat foto's van afgelopen twee weken te uploaden want ik hoor dat mensen nogal nieuwsgierig zijn. Nou ik kan je zeggen, dat ik jullie waarschijnlijk erg jaloers ga maken als ik zo hoor dat er in Nederland zoveel sneeuw ligt en dat het zo koud is. Hier is het ongeveer 30 graden Celcius en met een lekker koud biertje is dat goed uit te houden.

Toch is het wel vreemd dat ik eerst 12 uur achter op jullie tijdzone achter liep en nu loop ik 12 uur voor. Bij mij is het net middaguur geweest en dat betekent dat bij jullie de dag net begonnen is. Dat kwam omdat in een keer een dag kwijt te was door het vliegen, wat wel heel erg vreemd is. Ik vloog uit Samoa weg op woensdag in de vroege ochtend en kwam 25,5 uur later aan in Tonga dat terwijl het eigenlijk maar 1,5 uur vliegen is. Maar zoals jullie wel zullen begrijpen, komt dit door het kruisen van de internationale datumgrens. Daardoor verlies je in een keer een hele dag. Dan zeggen ze dat de tijd vliegt, nou in dit geval was dat inderdaad letterlijk het geval.

Over tijd die vliegt gesproken, ik zag net op mijn weblog dat ik nog maar 280 dagen over heb van mijn reis. Jemig wat gaat dat snel. Allicht 280 dagen met misschien wat speling, want ik moet nog steeds mijn vluchtschema laten wijzigen. Ik kreeg laatst nog een mailtje van het reisbureau met een wijziging waarbij het nog steeds zo is dat ik op 15 mei 2010 terugkom, maar dat betekent dat in 2,5 maand tijd Australie en Zuid-Oost Azie moet doorkruisen. Dat is me iets te snel. Dus zodra ik in Nieuw-Zeeland ben, ga ik het wijzigen zodat ik nog iets langer kan genieten van mijn wereldreis. Wederom zal ik jullie natuurlijk op de hoogte houden van wat meer informatie als ik een definitieve datum heb dat ik terugkom. Voorlopig ga ik in ieder geval nog even genieten.

Mijn laatste dagen in Samoa ga ik genieten en vooral lekker niets doen. Komenden donderdagochtend om 9.40 uur vlieg ik naar Nieuw-Zeeland. Dat is bij jullie 9.40 uur in de avond op woensdag en ik kom dan even na middernacht (lokale tijd in Nederland) aan in Auckland. Bij mij is het dan net middag geweest. Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu is het alweer donderdag dus dat betekent dat het weer tijd is voor "Prettig Weekend".

Groetjes Roel

  • 19 Januari 2010 - 06:12

    Remco:

    Heerlijk aan het relaxen daar. Zal zeker wel even wennen zijn na al je avonturen in de VS en Peru. Volgens mij zit je daar zoals wij dat enkel ook maar kennen van tv en tekenfilmpjes: wit strand, blauwe zee, kokosnoot (of een koud biertje natuurlijk) onder een palmboom. Maar kan me voorstellen dat je nu weer verder wilt gaan. En Nieuw Zeeland moet erg mooi zijn ! Geniet nog even lekker daar op Tonga en alvast een goede reis naar Auckland.

  • 19 Januari 2010 - 06:33

    Zusje:

    Broer.. Het klinkt echt zo vet! Dat tropische eiland zou echt wel iets voor mij zijn.. Niks doen / chillen en bruin worden! :) Ben dus ook heel benieuwd naar de foto's! Ben jij ook benieuwd naar onze wintersport foto's? Goede reis naar Nieuw zeeland! Tot snel! Liefs

  • 19 Januari 2010 - 07:52

    Astrid G.:

    Hey Roel.

    Leuk om je berichtje te lezen! Kan me voorstellen dat het na veel relaxen en hoge temperaturen begint te kriebelen.
    Als ik het goed begrijp is het bij jou nu ook dinsdag? Anders wordt het een reis door het heelal, ook spannend natuurlijk :). Maar uiteraard, ook op een dinsdag mag je ons 'Prettig Weekend' toewensen.

    Geniet van laatste restje Tonga en goede reis anar Nieuw-Zeeland!

    Groetjes,
    Astrid

  • 19 Januari 2010 - 10:17

    Paula:

    Hoi Roel, klinkt goed allemaal. Ik ben benieuwd wat je allemaal gaat zien en beleven in nieuw Zeeland. we blijven lezen! groetjes uit Amsterdam

  • 19 Januari 2010 - 10:41

    Wouter:

    Hey Roel!

    Als je op 15 mei terugkomt, ben je nog wel op tijd voor het Duvelsfeest :-)

    Hou je haaks, en geniet!

    mzzls Wout

  • 19 Januari 2010 - 16:29

    Linda H. :

    Hoi Roel..

    ik maar denken dat ik jong ben - ik was het wijsje van "onbewoond eiland" al aan het zingen toen ik alleen de titel van je mail zag... haha!
    Klinkt wel lekker hoor, tropisch weer, lekker chillen... heel wat anders nu weer!
    Kijk uit voor kokosnoten, en veel plezier!

  • 19 Januari 2010 - 17:35

    Jolanda:

    Zeg volgens mij ben je je roeping mis gelopen, misschien in de toekomst, tekstschrijver haha.
    Maar het klinkt allemaal erg lekker, maar kan me voorstellen dat jij wel weer verder op wilt. Een goede reis naar Auckland en tot de volgende keer

    Groetjes uit Oegstgeest

  • 20 Januari 2010 - 17:35

    Je Moedertje:

    jij drinkt vast bier uit die kokosnoot en geen melk.verder 'n leuk lied wat nu al 'n paar uurtjes in m'n hoofd zit. goede reis naar de bewoonde wereld en tot mails.liefs

  • 20 Januari 2010 - 20:32

    Erica:

    jeee...Roel, echt leuk om je verslagen iedere keer te lezen en leuk dat je zo geniet!! Lekker hoor zo relaxed en hopelijk ben je wat bij gekleurd!! haha. Ben reuze benieuwd hoe je Nieuw-Zeeland vindt!!! Geniet ervan en ben benieuwd na je verhalen!!

  • 21 Januari 2010 - 13:19

    Jasperov:

    Jow Neef!

    In Australie had ik goede ervaringen met Adventure Tours. En hetzelfde bedrijf organiseert in Nieuw Zeeland tours onder de naam Kiwi Experience. Maar goed, het is maar een tip, ik weet zeker dat jij ook op genoeg andere manieren lol kunt hebben op het eiland!

    Groeten,

    Jasper

  • 21 Januari 2010 - 21:28

    Ingeborg:

    Hee Roel,
    Hmm, lekker op het strand liggen, dat is nog eens wat anders dan tentamens leren!
    Nou ja ik heb inmiddels wel geleerd hoe ik een palmboom-graaf kan tekenen (een boom dus) en hoe die gekleurd kan worden ;) is het toch nog ergens nuttig voor.
    Ik hoop dat je veilig bent aangekomen en wens je veel plezier in het volgende hoofdstuk van je reis!
    Groetjes, Ingeborg

  • 22 Januari 2010 - 19:13

    Truus Langeveld:

    Roel
    Ik heb lang niet gekeken op je site maar het wel de moeite waard hoor.Ik heb het even ingehaald.
    Leuk ook dat ik Agnes daar tegenkwam. Geniet nog van je reis en tot ziens bij ROOS.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tonga, Nuku'alofa

Roel Reist Rond

Recente Reisverslagen:

08 November 2010

Bedankt

19 Oktober 2010

Toch nog een update...

28 September 2010

Het begin van het einde

28 Augustus 2010

Goodmorning Vietnam

05 Augustus 2010

De start van Zuid-oost Azië
Roel

Actief sinds 30 Juli 2009
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 29139

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2009 - 27 Oktober 2010

Roel Reist Rond

Landen bezocht: